2017 tavaszán futással, azaz terepfutással bővült az AlpinTeam egyesületünk. A már ismert Alpinbike Team, az AirborneClub és a SpiderClub filozófiával indítjuk el negyedik, Alpinrun szakosztályunkat. Szeretnénk létrehozni egy kis klubot, amely a futóboltunk köré szerveződő futókat, versenyzőket fogja össze.

Nagy Sára beszámolója a Grossglockner Ultra-Trailről

2019.07.31.
Nagykövetünk a hétvégén a Dynafit által szponzorált Grossglockner Ultra-Trail terepfutóversenyen vett részt, ahol a 30 kilométeres távval és 1000 méter szintemelkedéssel kellett megküzdenie.

Kezdjük a „felkészülésemmel.”

1. Átneveztem az 50-es távról a 30-as távra. IR, hormonzavar, gyógyszerek már olyan nehezített körülményt adtak, hogy itt már nem játszik a „minden fejben dől el” vagy a „már rutinból tolom az 50-es távokat” elvek.
  2. Abbahagytam az IR-re szedett gyógyszer szedését, mivel a panaszokon semmit nem segített, viszont brutálisan gyenge voltam tőle és szédelegtem. Számítottam rá, hogy ezt pár plusz kilóval honorálja a testem kiröhögve a diétát és a megemelt edzésóráimat. Így is lett…
  3. Nincs szédelgés, akkor megy a szintgyűjtés. Mind a rövid, mind a hosszú edzéseimet sokszor kezdtem ezzel, ami végül kedvenc edzőkörré és játékommá is vált: első 2,5 km-n 600 méter pozitív szinttel kezdek. Kegyetlen. Meredek. Viszont nagyon szépen mérhetően erősödtem felfeléken.
  4. Aki sok szintet megy fel, az sokat is megy le. IT szalagomat újra megterheltem rendesen, lejtőzéskor visszatért a térdszúrkálás.

Minden elvárás nélkül tekintettem a versenyre. Afelől nem volt kétségem, hogy végigmegyek, ha kell maximum gyök kettővel. 30 km. Fél éve ez volt a minimum táv a hétvégi fáradt lábas edzéshez, most meg ez lett a „hosszú táv”… Mentálisan nem egyszerű, senkinek nem kívánom az érzést, ahogy hiába tesz bele mindent a rendszerbe, romló teljesítményt és a versenyforma egyre halványuló képét kapja vissza.  Verseny előtti este még a gyorstúrázásra való Dynafit Speed MTN cipőt tettem ki a versenyruha mellé, mivel felfelé mászás van, lefelé meg úgyse tudok futni normálisan. Előre is elnézést kérve az IT szalagomtól: 2.300 méter szint lefelé… Végül reggel mégis az Alpine Pro futócipőt vettem fel: emlékeztem tavalyról az utolsó 7 kilire, ami gyakorlatilag síkon megy minimális hullámvasúttal – azt azért illene megfutni tisztességesen, arra pedig túl kemény lenne a Speed MTN.

Taktika: felfelé ami a csövön kifér, erősödtem, lefelé csoszogok, utolsó síkon meg futok. Energiahiánnyal a diéta miatt, ödémásan gurultam a rajtba. „Nincs elvárás, gyönyörködni jöttél és kész.” – kb ennyi volt a mantra.

Meseszép rajthelyszín

Mivel a verseny egy picike emelkedő után egyből egy technikás, sziklás, tényleg undorító részre vált 2 kili után, nekem pedig már reggel a szállásunknál a szobából való lelépcsőzés közben szúrt a térdem, így nem feltartva a sporttársakat hátrébbról indultam és a lefelén magam elé is engedtem rengeteg embert. Pár lépés lefelé és már jelez is a térdem. Még jobban lassítottam. Hirtelen két darázs a semmiből támad, egyik a nyakamat, másik a karomat csípte meg. (Nem tudom, mit tudnak az osztrák darazsak, de így csípésem még nem dagadt fel.) A lassú tempó kezdett épp minden szempontól komfortos lenni, amikor brutális izzadás tört rám. Patakokban ömlött rólam a víz. Hello hormonok. Legalább kevesebb vizet kell cipelni.

Jött a felfelé. Végre. Fel a 2.639 méteres Kapruner Törlhöz. Mesés gleccser, csodás panoráma és alig vártam a túloldalon ránk váró havat. Nagyon ment a mászás, érezhetően sokat erősödtem a szintes edzések miatt. Azaz ment volna a mászás, de sajnos annyira sűrű volt a mezőny a szűk ösvényen, hogy esélytelen volt az előzés. Az 50-es táv élmezőnye itt csatlakozott be, sajnáltam is őket, mert hiába jelezték hangosan, hogy ők itt más tempót képviselnek, nehezen tudtak utat törni a tömegben. A szervezésnek talán ez volt az egyetlen nem átgondolt része.

Vonatozás… előzni nehézkes…

Végül pár ember előzgetése után úgy döntöttem, hagyom a fenébe, megyek ebben a tempóban, úgyse az időeredményért jöttem. A végén még élveztem is, hogy legalább van időm (levegőm) gyönyörködni, fényképezni, elvégre meseszép helyen vagyok. Átbukva a hegyen a hóban még gyors tudtam lenni, aztán szépen visszaálltam térdkímélő üzemmódba. Jó hír, hogy óvatos kocogással szépen haladtam. Jó futni. Jó volt végre versenyen futni. Kaprun, cél. Nincs mámor, de a kihagyott UTH okozta sebek miatt nagyon jó célba érni egy versenyen. Elindulni és célba érni.  Valami kis szeletke a „régi időkből” – bár a táv sokkal rövidebb most. Bár idén is mesés volt a Kalser Tauern Nemzeti Parkban futni, nem mondom, hogy nem néztem irigykedve a hosszabb távok befutóit.

Idén is havas csúcs 😊

Kinek ajánlom a Grossglockner Ultra-Trailt? Mindenkinek, aki szeretne pár óra alatt minél több gyönyörűséget látni. Havas hegycsúcsok, gleccserek, tengerszemek, patakok. Egy percre sem „unalmas” a táj. A 30-as táv remek belépő az alpesi terepfutások világába, könnyen teljesíthető, ugyanakkor bepillantást ad a kemény magashegyi kategóriába is. Jól szervezett verseny, Dynafit cuccok a rajtcsomagban, Hammer frissítés, minden veszélyesebb szakaszon hegyimentők, önkéntesek vannak. Tavaly az 50-es távon mentem, akinek van némi rutinja hosszabb távokon, annak mindenképpen ezt a távot javaslom. Ha csak egy szabad napod van és látni akarod a Kalser Tauern Nemzeti Parkot, akkor le kell futni a GGUT 50 km-s távot és kész. A hosszabb távokon még nem vettem részt, de állítólag a pálya azon része sem csúnya…

Köszönöm az Alpinrunnak a lehetőséget, hogy részt vehettem a versenyen!

További cikkek:

127 km és 6660 m szintemelkedés a Tengeri Alpokban
2023.02.15.
Az Alpin Team február első hétvégéjén tartotta a szokásos edzőtáborát Monaco-ban, illetve a francia Riviéra hegyvidékén. Munkatársunk, Kovács Józsi a futó szekciót képviselte. ...
114 km gyönyörűség: Ultrabalaton Trail
2022.10.26.
Munkatársunk, Kovács Józsi a 10. helyen futott be az Ultrabalaton Hegyestű Trail terepfutó versenyen, ahol 114 km-t és 2100 méter szintemelkedést kellett leküzdeni a futóknak ...
Volt egyszer egy Beac Maxi
2022.09.16.
Munkatársunk, Kovács Józsi egy klasszikus teljesítménytúrán járt a hétvégén. A terepfutó versenyzés előtt, hazánkban a természetet kedvelő futók ilyen TT-ken edzettek ...